Sidor

Wednesday, August 17, 2011

Ull och knappar - Wool and buttons

Jag har verkligen varit dålig på att uppdatera bloggen i sommar. Jag har helt enkelt inte haft lust att sitta vid datorn på flera veckor. Men nu närmar sig vardagen, nästa vecka börjar barnen skolan igen. Då känns det mer naturligt att sitta här. Dessutom har jag ju en del att visa.

I have really  been lousy at updating the blog this summer. I simply haven't felt for sitting by the computer for weeks. But soon everything will go back to normal again, the kids start school again next week. So it feels more natural to sit here now. Besides, I have some to show you.


Nej, jag har inte skaffat dreadlocks i sommar.  Detta är ull som jag köpte förra sommaren, som jag tänkte ha till tovning. Idag kom jag mig äntligen för att sätta mig ner med den. Den måste ju kardas först.

No, I haven't got dreadlocks this summer. This is wool that I bought last summer for felting. Today I finally got started on it. You know I have to card it first.


 Det var lite blandade färger i påsen, så jag sorterade upp ullen lite. Åh, så gott det luktade när jag höll på med den! Morfar hade får när jag var barn, och vi älskade att springa runt och leka i fårahagen. Härliga minnen! Det var inte bara jag som tyckte att det luktade gott, men till skillnad från vissa andra försökte jag inte krypa ner i påsen bara för det...

There were some different colors in the bag, so I sorted it up. Oh, how good it smelled when I was handling it! My grandfather had sheep when I was a kid, and we loved to run around and play in the sheep pen. Lovely memories! It wasn't just me who thought it smelled good, but at least I didn't try to crawl down into the bag like someone else did...


Jag har aldrig kardat förut, så det var lite av ett äventyr att börja. Hittade lite tips på nätet och sen satte jag i gång. Jag gick in och testade att nåltova lite med en kardad ullbit för säkerhets skull. Det gick, så jag antar att jag inte gör helt fel i alla fall. Men förmodligen skulle en och annan expert gråta om de såg mig. 

I have never tried hand carding before, so it was a bit of an adventure to get started. I found some tips on the net and started working. I went inside and tested needle felting a piece of carded wool just in case. It worked, so I guess I'm not doing it completely wrong. But I think some experts would cry if they saw me.


De senaste dagarna har jag lekt en del med knappar. Min söta kusin var så snäll och gav mig vår farmors knappsamling. Många, många knappar! Jag har sett några smycken gjorda av knappar och var sugen på att testa.

The last few days I have been playing some with buttons. My sweet cousin was kind enough to give me our grandmother's collection of buttons. Many, many buttons! I have seen some jewelry made of buttons and wanted to try that.


Det var längesedan jag gjorde smycken nu, så det var lite segt i starten. Jag hade en idé om hur jag skulle göra ett par örhängen, jag har gjort ett par liknande efter beskrivning fast med pärlor. Tycker att de blev riktigt bra.

It's been a long time since I made jewelry now, so I was a bit hard to get the steam up. I had an idea about a pair of earrings I wanted to make, I have made similar after instructions before, only with pearls. I think they turned out pretty well.


Gamla pärlemorknappar har jag gott om, så jag gjorde ett matchande armband till de vita örhängena. Jag har helt enkelt fäst knapparna som berlocker på en kedja. Pärlemorknappar gör sig bra som smycken, de blänker på ena sidan och ger karaktär och lite färg med den andra.

I have a lot of old pearl-shell buttons, so I made a bracelet to go with the white earrings. I have simply attached the buttons as charms on a chain. Pearl-shell buttons make fine jewelry I think, they glisten on one side and give character and color with the other.


Sedan kom jag på min första helt egna knappdesign. Jag trädde upp några stora knappar på silverståltråd. Tycker att det är så snyggt med knappar med fyra hål, så att man kan korsa tråden i fram. Det blev ganska stadiga armband även om tråden inte var särskilt tjock. 

Then I found my first button design that is completely my own idea. I stringed some big buttons on silver wire. I like buttons with four holes so you can make a cross with the thread on top. The bracelets turned out quite steady even though the wire wasn't really that thick.


Några olika färger har det blivit, men nu behöver jag snart köpa mer smyckesdelar om jag ska kunna fortsätta göra likadana armband. Knappar har jag ingen brist på än!

I have made some more colors, but I will have to buy some more parts soon if I want to keep making bracelets like these. I have no lack of buttons yet!
 

1 comment:

Emilia said...

Vilka snygga knappsmycken!

Post a Comment