Sidor

Wednesday, August 24, 2011

I varje hörn - In every corner

Just nu känns det som om jag har något handarbete på gång i varje hörn av hemmet. Och lite är det nog så. För tillfället jobbar jag för fullt med att få ihop mycket saker till skördefesten där jag ska sälja. Så mycket av det jag gör har jag gjort förut och det känns inte så spännande att visa allt här. Samtidigt blir det ju riktigt tråkigt om jag aldrig visar något heller, så vi tar väl en tur runt huset och ser efter vad jag håller på med.

At the moment I feel like I have some needlework lying around in every corner of our home. And I think it is like that. Right now I am working all days to get enough things to sell at the harvest feast where I will be selling my stuff. So most of the things I do is nothing new to you and aren't that fun to show here. On the other hand, this will be a very boring blog if I show you nothing, so let's take a tour around my house to see what I am up to.


Detta är vad jag sysslat med nu på morgonen och igår kväll. Jag virkar i mattrasor. Jätteroligt, men väldigt tungt. Min högra arm är riktigt trött nu, så vi får väl se om jag orkar fortsätta med just detta idag.

This is what I have been doing this morning and last night. I crochet rags meant for rugs. Lots of fun, but very heavy. My right arm is very tired now, so we'll have to see if I can do this any more today.
 

I fåtöljen bakom mattrasorna ligger ett litet mobilfodral och väntar på en knapp.Bilden blev inget vidare för det är ganska mörkt ute idag. Men på ena sidan är det mormorsrutor i grått och rosa, och baksidan är helt slät i grått.

In my armchair behind the rags, a little cozy for a cellphone is waiting for a button. The picture didn't turn out well since it is pretty dark outside today. But I have made one side in pink and gray granny squares and the other plain in gray.


Det var tydligen svårt att ta skarpa fotografier idag... Jag skyller på armen - jag är nog så skakig efter kardande och virkande i mattrasor att jag inte klarar att hålla armen stadig. Nåja, poängen är ju mest att visa vad jag gör. I min ena handarbetskorg har jag en hög med sjalar i kärleksknutar som väntar på att bli färdiga. Det enda som är kvar att göra på dem är att fästa de två ändarna.

It is apparently hard to take sharp pictures today... I blame my arm - I guess I am a bit shaky after carding wool and crocheting rags so that I can't keep my arm still. Ah well, the point is really to show you what I am making. In one of my baskets I have a pile of shawls in lovers knots waiting to finished. The only thing left is to weave in the two ends.


I andra änden av samma korg ligger några stickade barnmössor i bomull och väntar på att få sina trådar fästa och ett par tofsar i hörnen. Garnet var randigt och jag har stickat en rak tub i slätstickning som jag sedan stickat ihop i avmaskningsvarvet från avigan. Riktigt enkel stickning alltså!

In the other half of that basket we find some knitted beanies for kids in cotton, also waiting for ends to be fastened and some tassels in the corners. The yarn was striped and I have knitted a straight tube that I have knitted together on the wrong side in the casting off. Really easy knitting in other words!


I nästa korg (jag älskar korgar!) ligger två vita dukar som ska stärkas till skålar. Men först ska jag göra några till. Under dem ligger en torgvante med fläta som jag började på tidigt i våras. Jag är rädd att den inte kommer bli mer än halvfärdig.

In my other basket (I love baskets!) we find two white doilies that I will starch and make bowls of. But I need to make some more first. Underneath is a mitt with a cable that I got started on in early spring. I am afraid that it will never be more than half done.


På arbetsbordet är det en enda röra just nu. Men en bra röra, för att jag arbetar med något. Jag gör fodral i tyg till små anteckningsböcker, som jag sedan gör bandbroderier på. Jag använder vanliga små böcker med hård pärm och klistrar fast lite vadd på framsidan för att det ska bli mjukare bakom broderiet. Sedan broderar jag och syr fast band till bokmärke och stängning innan jag syr ihop tyget runt framsidan och baksidan för hand.

My work table is really messy right now. But it is a good mess, since I am working on something. I make covers in fabric for little notebooks, and decorate them with ribbon embroidery. I use ordinary little books with hard cover and glue some padding on the front to make it softer where the embroidery is. Then I decorate and attach ribbons for bookmark and closure before I sew the fabric together around the upper and lower sides of the cover by hand.


 Så här långt har jag bara gjort två, men jag har fyra böcker till som ligger och väntar på broderier. De rosa och gröna broderierna är gjorda med band som är köpta speciellt för detta, de blå och vita är gjorda med band som jag och en släkting klippt ur våra kläder.

I have only made two this far, and I have four more waiting for embroidery. The pink and green is made with ribbons bought just for embroidery, the blue and white are made from ribbons cut out from clothes.


Slutligen har jag en mohairsjal på gång i handväskan. Den görs i kärleksknutar, vilket tycks vara det enda jag gör i sjalväg numera. Enkel virkning som tar liten plats - idealiskt att ha med sig om man får en stund över! Tja, det blev inte så vackra bilder idag, men nu vet ni vad jag pysslar med. Jag ska anstränga mig lite mer med kameran när sakerna är färdiga!

Finally I have a mohair shawl in my handbag. In lovers knots, which seem to be the only way I know how to make a shawl these days. Simple work that takes little place - perfect to carry around if you happen to get some time to sit down when you're out. Well, I didn't give you pretty pictures today, but at least now you know what I'm up to. I will work harder with the camera once the things are done!

3 comments:

Marilyn said...

WOW Nilla I'm exhausted just reading about all the things you're making...busy busy busy...but all lovely things that I'm sure you'll be rid of very quickly...but don't hurt yourself in the process...nice to have you back blogging....we missed you!
:)

Fanny said...

Vad kul att se att det inte bara är jag som har tusen saker på gång samtidigt! Man vill ju kunna variera sitt pysslande efter humör... och jag älskar förresten också korgar! :P

Emilia said...

Så många fina projekt - jag har också spridit ut mina över hela hemmet ;)

Post a Comment