Sidor

Wednesday, December 2, 2009

En liten, liten tomte...

Jag berättade aldrig om andakten på scoutavslutningen. Den var så bra! En kvinna från församlingen var där och berättade om vad julen betyder för henne. Hon visade en broderad kalender, tände ljus och pratade om julmusiken. Sen tar hon fram en liten, liten tomte. Typ minsta garntomten du kan tänka dig, så liten var den. Och så säger hon, att visst finns tomten med i hennes julfirande. Men just så där liten är han! Hon tar fram en julprydnad med Jesus och Maria, som är mycket större än tomten, och förklarar att just Jesus är det viktigaste med julen för henne. Och jag tyckte att det var en så underbar illustration! Visst kan tomten få komma med paket, men han får inte ta över hela julen!

Tyvärr är det just vad som skett i stor utsträckning. Tomten har tagit över. Julen är fylld av krav och måsten. Och dyrt blir det. Allt det där vill jag bara släppa i år. Jag vill fira julen så som den firas bör. Visst kommer jag att förbereda, och visst kommer jag att handla. Men det är inte vad min jul kommer handla om. Min jul kommer vara fylld av glädje och tacksamhet över allt jag redan har. Den kommer vara fylld av ljus och kärlek. Jag kommer att prioritera min familj, och vi ska tillsammans mysa in julen! Musiken som ljuder kommer vara lovsång till Gud, över den fantastiska gåva som han gett oss i Jesus, Gud med oss. Jag vill ersätta varenda tomte vi brukar pynta med, med en julängel som får ropa ut det stora som skett: "Ära vare Gud i höjd, och på jorden fred!" "Kristus till jorden är kommen, oss är en frälsare född!"



I vanliga fall firar vi jul med min familj, och då kan vi ju inte styra över hur allt ska vara. Men i år firar vi själva, och det ska faktiskt bli både skönt och roligt! Vi ska läsa julevangeliet och tala om Jesus tillsammans, lyssna på julmusik som upphöjer Gud, vara tacksamma över allt vi har och umgås hela julen. Det är åtminstone vad jag vill. Vad jag ska jobba för. Hela mitt inre sjunger!!!

I år ska jag inte bara uppleva julen, jag ska fira den!

No comments:

Post a Comment