Sidor

Saturday, June 11, 2011

African flowers

När vi for iväg med husvagnen tog jag givetvis med mig lite handarbete. Dock hade jag inget påbörjat som jag hade lust att fortsätta på just då, så jag fyllde en liten väska med bomullsgarn och virknålar och hoppades på lite inspiration.

When we went away with our caravan I obviously brought some needlework. Since I didn't have anything started that I wanted to work on, I filled a little bag with cotton yarn and crochet needles and hoped for some inspiration.


Resultatet blev detta, African flowers i olika färger. Jag hade mest grovt garn med mig, så de blev hela 12 cm mellan hörnen. När en färg tog slut började jag helt enkelt på en ny.

The result is this, African flowers in different colors. I had mostly brought thick yarn, so they turned out impressive 12 cm from corner to corner. When I went out of one color I just started on another one.


Tanken är att de ska bli väskor. Har själv en väska i African flowers som jag älskar, men med dessa stora blommor lär det bli lite annorlunda stil.

I'm planning to use them for bags. I own a bag in African flowers which I love, but it will turn out rather different with these huge flowers.


Jag tänkte också göra en solhatt till mig själv av ett rosa handfärgat garn jag köpte på en marknad för en liten tid sedan. Tyvärr blev den något liten för mitt stora huvud, men jag blev ändå så nöjd att jag inte repade upp den. Funderar på om jag ska göra någon blomma till den... De vita partierna kom till av tvång, då det rosa garnet inte riktigt räckte till.

I was also meaning to make myself a sun-hat from a pink hand-dyed yarn I bought on a market a while ago. Unfortunately it turned out too small for my big head, but I liked it too much to frog it. Pondering on making a flower or not for it... I made the white parts out of necessity, since the pink yarn didn't quite go all the way.


 Väl hemma igen kom jag på att vi hade en student i släkten som skulle firas. Jag hoppades på att hon också skulle tycka om en väska i African flowers, så jag började på en i turkos och brunt. På grund av sjukdom i familjen blev det lite stressigt på slutet (minst sagt, så fort den var klar åkte vi för att inte missa henne...).

Back home again I realized we had a graduation coming up in my family. I hoped she would like a bag in African flowers too, so I started one in turquoise and brown. Because of illness in the family I got a bit short on time in the end (mildly put, as soon as it was done, we had to get going not to miss it...).


Tycker den blev bra trots den något panikslagna virkningen. Är redan sugen på att göra en till. Men först ska jag avsluta de påbörjade högarna ovan. Sedan är jag sugen på att göra något i rosa och grönt...

I think it turned out well in spite of the somewhat frantic crocheting. I already want to make another. But first I will finish the started piles above. Then I would like to make something in pink and green...

1 comment:

Emilia said...

Söt hatt och supersnygg väska!

Post a Comment