Sidor

Tuesday, March 6, 2012

Fingerlösa vantar till småfolk

(Toddler's fingerless mitts-pattern in Swedish.)

Att läsa stick- och virkmönster på engelska är inte alltid det lättaste. Så här kommer mitt mönster på fingerlösa vantar till barn i 2-årsåldern på svenska.

Jag använder sockgarn som passar för 3 mm stickor. Jag föredrar att använda ”magic loop”, men naturligtvis går det lika bra att sticka dem på vanliga strumpstickor. Det går inte åt så mycket garn för dessa, jag tror att jag använde 10 g för ett par…

 
Jag börjar med att lägga upp 32 maskor. I fortsättningen kommer jag hela tiden att sticka runt. Först stickar jag 2 räta, sedan 2 aviga varvet runt i 12 varv för lite resår. Sedan stickar jag 6 räta varv.

I nästa varv börjar jag öka för tummen.

Höger hand: Sticka 1 rät maska, öka 1 maska, sticka 1 rät maska, öka 1 maska. Sätt gärna ut stickmarkörer före och efter ökningen.
Sticka ett varv räta maskor.
Sticka sedan 1 rät maska, öka 1 efter stickmarkören, sticka 3 (de två ökningarna från förra varvet och maskan mellan dem), öka 1.
Fortsätt att öka vartannat varv med två maskor mer mellan ökningarna varje gång, tills du har 9 maskor mellan stickmarkörerna. Sätt maskorna på en tråd, och i nästa varv lägger du upp en ny maska vid tummen.

Vänster hand: Som höger hand, men gör första ökningen när du bara har 2 maskor kvar på varvet. (Inte nödvändigt, det gör egentligen inte så stor skillnad på tummarnas placering.)


Sticka ytterligare 6 räta varv, sedan 3 varv resår (2 räta, 2 aviga). Maska av. Jag maskar vanligtvis av med räta maskor på räta och aviga maskor på aviga, men givetvis går det lika bra att sticka alla maskor räta vid avmaskningen.

Sätt de 9 tummaskorna på stickorna igen, och plocka upp 3 nya maskor i hålet ovanför tummen. Sticka 2 räta varv, 2 varv resår (2 räta, 2 aviga) och maska av. Fäst alla trådar, och vantarna är färdiga att användas!

Dessa passade perfekt för mina systersöner på 2, 5 år, men de borde passa lika bra till barn mellan 1,5 och 3 år.

Om du får problem eller om något är oklart är det bara att fråga! Lycka till!

No comments:

Post a Comment