Sidor

Tuesday, March 6, 2012

African Flowers-väska

(”AfricanFlower bag-pattern in Swedish.)

Mönstret på min African Flower väska har efterfrågats på svenska, så här kommer det:


Jag använder ett ganska tjockt bomullsgarn för den här väskan, Järbo garns Soft Cotton. Jag använder en 4,5 mm virknål, och blommorna mäter då ungefär 12 cm från sida till sida. Om du behöver mönstret för blommorna på svenska så finnsdet här.

Jag brukar börja med att välja ut en grundfärg för väskan, och tre eller fyra blomfärger. En av blomfärgerna väljs ut för att vara mer dominerande än de andra. Sedan gör jag 12 st hexagoner (sexkanter). Jag väljer att bara göra dem i tre olika varianter, så att jag får fyra blommor av varje färgkombination.


När jag har alla blommor jag behöver, syr jag ihop dem. Två av varje färgvariant i varje rad. Jag tycker om att göra ett symmetriskt mönster och sätta dem på samma plats i raderna. Som A, B, C, A, B, C, och sedan sy ihop det sista C:et och det första A:et för att få en cirkel av hexagoner. Jag använder inte grundfärgen till sömmarna, jag gillar att låta dem vara syliga och använder varsin  blomfärg till varje rad.


När jag syr ihop de två blomraderna, ser jag till att blomma C kommer direkt under blomma A och B, så att blommor med samma färg kommer så långt ifrån varandra som möjligt. Jag använder en tredje blomfärg till sömmen mellan raderna.


När alla hexagoner är ihopsydda till en cylinder, börjar jag med nedre delen av väskan:


Varv 1: Använd den dominerande blomfärgen. 1 fm i varje m, och 1 fm i sömmen mellan blommorna.
Varv 2: Virkas i grundfärgen (grått i mitt fall). 1 fm i varje m.
Varv 3: Nu börjar jag forma en rak kant. Börja högst up på en hexagon med den dominanta blomfärgen, och virka [4 fm, 3 hst, 2 st, 3 st tills, 2 st, 3 hst, 4 fm] och upprepa detta för varje blomma. (Beroende på hur du har sytt ihop hexagonerna, kan du ha ett annat antal maskor än dessa, men ingen fara! Anpassa bara antalet fm eller någon annan maska som du föredrar att ändra.) Den mittersta st i gruppen om 3 bör virkas i den lägsta maskan mellan blommorna.
Varv 4: Det här varvet påbörjar du förmodligen på en annan plats, men det är mycket lättare för mig att beskriva hur du virkar från toppen av hexagonen, precis som förra varvet: [ 5 fm, 3 hst, 3 st, 3 hst, 5 fm]. Upprepa för varje blomma. Nu bör kanten vara ganska rak.
Varv 5: 1 fm i varje m.
Varv 6: I grundfärgen. 1 fm i varje m.
Varv 7: I dominanta blomfärgen. 1 fm i varje m.
Varv 8: I grundfärgen. 1 fm i varje m. Klipp av tråden och fäst änden.

Nu är vi redo att börja med den övre delen av väskan. Den här delen görs exakt som den nedre delen till en början. Jag använder bara ett annat färgmönster:


Varv 1: Dominanta blomfärgen.
Varv 2-5: Grundfärgen.
Varv 6: Dominanta blomfärgen.
Varv 7: Grundfärgen.


Så långt har vi bara upprepat mönstret för den nedre delen. Men nu ska vi börja med den del där vi kan trä in ett snöre att stänga väskan med. Välj en av dina blomfärger, men inte den dominanta.

Varv 8: Valfri blomfärg. 1 fm i varje m.
Varv 9: [2 st, 2 lm, hoppa över 2m]. Upprepa varvet ut.
Varv 10: [1 fm i varje st, 2 fm runt lm-bågen]. Upprepa.
Varv 11: Grundfärg. 1 fm i varje m.
Varv 12: Dominanta blomfärgen. 1 fm i varje m.
Varv 13: Grundfärg. 1 fm i varje m. Klipp av och fäst tråden.

Nu har vi gjort större delen av väskan. Jag tycker om att göra de stora delarna först, så låt oss fortsätta med bottnen:

Använd grundfärgen. Börja med att göra 4 lm, och fäst dem till en ring med sm.
Varv 1: 9 hst runt ringen.
Varv 2: 2 hst i varje m.
Varv 3: 2 hst i samma m, 1 hst. Upprepa.
Varv 4: 2 hst i samma m, 2 hst. Upprepa.
Varv 5: 2 hst i samma m, 3 hst. Upprepa.
Fortsätt att öka i varje varv med ytterligare en maska mellan ökningarna för varje varv, tills du gör sista varvet:
Varv 11: 2 hst i varje m, 9 hst. Upprepa. Klipp av och fäst tråden.


På första väskan jag gjorde, var hela bottnen i grundfärgen. På denna höll mitt garn på att ta slut så jag gjorde ett varv i den dominanta blomfärgen.

Fäst bottnen på den nedre delen av väska med en av blomfärgerna. Jag fick inte exakt lika många maskor runt bottnen som jag fick på den nedre delen, men om du räknar hur många maskor du har på varje del så kan du lista ut hur många maskor du behöver hoppa över när du syr för att få bottnen att sitta snyggt på väskan. Jag ville inte göra bottnen större, eftersom jag inte ville att den skulle hänga ner så mycket under väskan.

Nu behöver vi ett snöre att stänga väskan med. Detta är absolut den lättaste delen av väskan. Välj en blomfärg och gör en lång rad lm. Den bör vara åtminstone dubbelt så lång som väskans bredd, men jag gör min tre gånger så lång eftersom den ”krymper” innan den är färdig, och du vill ha lite längd på den. Sen gör jag helt enkelt sm i varje lm hela vägen tillbaka. Fäst båda ändarna och väv in snöret mellan stolpgrupperna på väskan. Gör en knut i var ända för att snöret inte ska glida igenom hålen. 


Så slutligen axelremmen. Det är en smakfråga antar jag, hur lång du vill ha den. Jag gjorde min ungefär dubbelt så lång som väskan är hög. Kanske 90 cm. Häng den över axeln när du gör den, och känn efter hur lång du vill ha den.

Börja med att göra lm, så långt som du vill ha axelremmen. Använd grundfärgen. Gör en fm i tredje m från nålen, och börja göra fm hela vägen tillbaka.
Varv 1: Gör 1 fm i varje lm på båda sidor, men gör 4 fm i första och sista lm, för att göra en rundad ökning.
Varv 2: 1 fm i varje m på sidorna, men öka i varje ända enligt detta: 2 fm i samma m, 1 fm, 2 fm i samma m, 2 fm i samma m, 1 fm, 2 fm i samma m.
Varv 3: 1 fm i varje m på sidorna, öka i varje ända: 2 fm i samma m, fyra gånger.


För att få en bekvämare axelrem, syr jag ihop sidorna för att få en rundad rem. Jag börjar en bit upp på remmen, och sparar 4-5 cm i varje ände. Använd en av blomfärgerna till sömmen. Om du vill, kan du lägga en tygremsa, ett rep eller något annat emellan för att få en stabilare axelrem. Jag klippte ut en tygremsa i samma längd som handtaget. Jag vek in kanterna och sydde en raksöm (en ganska krokig sådan, men det kommer inte synas!) längs hela den vikta långsidan. Jag lade den på avigsidan av den virkade axelremmen och började sy ihop den runt tyget.


Sy nu fast remmen på väskans sidor. Jag vänder sömmen på axelremmen in mot väskan, och syr runt den rundade änden med den dominanta blomfärgen. Jag syr också med grundfärgen för att se till att det sitter ordentligt fast. Jag lät faktiskt sömmen gå igenom tyget mellan handtaget och väskan. På det viset kommer inte axelremmen att töja ut sig när du fyller väskan, vilket virkade saker brukar göra. Om du låter den blomfärgade sömmen gå igenom enbart den virkade remmen och väskan, så döljer du tyget helt och hållet.


Nu är väskan färdig! Om du vill, kan du sy ett foder till den. Min vän som jag gjorde denna väska till hade bett mig att göra just detta, så då gjorde jag det. Jag är inte bästa kompis med min symaskin, men jag tror att jag gjorde ett godkänt jobb den här gången. Jag lade väska på tyget jag valt och ritade ut storleken. Se till att tyget är dubbelvikt på ena sidan där du lägger väskan. Sen ritar du ut en bit somär lika hög som väskan, men lite bredare (för sömsmån). MEN uteslut den rundade botten från den här biten! Rita utmed kanten av den nedre delen av väskan. Sy ihop sidorna räta mot räta.

Rita sedan en cirkel på tyget för bottnen, en liten bit bredare än bottnen på väskan. Sy fast den på den första delen, räta mot räta. 


Nu har du en tygväska. Behåll den aviga sidan utåt. Vik ner den råa övre kanten så mycket som behövs för att tygpåsen ska passa i den virkade väskan, från bottnen upp till raden av fm precis under snöret. Sy en raksöm runt den vikta kanten.


Då detta är en ganska stor väska, tänkte jag att det kunde vara bra med en väska för mobilen, eller vad vill ha där, och något att hänga nycklarna i. Fickan är bara en rektangel med en söm i övrekanten, och de råa kanterna invikta innan jag sydde fast den på insidan av väskan. Tygbiten som jag använde för att fästa karbinhaken är en liten remsa där jag vek in alla råa kanter och sydde ihop till en liten remsa från rätsidan, vek den dubbel runt haken och sydde fast den. Så enkelt som möjligt!


Sista steget nu, nåla fast tyget i väskan, och sy fast det. Du kan sy för hand om du vill. Jag föredrar egentligen det, men i det här fallet fick jag inte till en rak söm för hand, tröttnade och använde symaskinen… Tadah, väskan är helt färdig!

Detta är en ganska enkel väska att göra, tycker jag. Eftersom jag använder ett tjockt garn går den fort att virka. Jag har gjort liknande väskor med tunnare garn, och vill man få dem lika stora får man göra många fler blommor och det tar mycket längre tid.

Om du ändå vill använda tunnare garn och göra en stor väska, kan du fortfarande använda detta mönster. Öka bara antalet blommor, gör några fler varv på bottnen och på handtaget. Eller gör den enligt detta mönster för att få den mindre.

Om du hittar några fel i mönstret, eller om du har några frågor, låt mig gärna få veta det! Och det vore väldigt roligt att få se din väska, om du gör en.

Lycka till!

12 comments:

kanarin said...

Bra beskrivet! fiffigt hur du gör handtagen, det tycker jag alltid är så svårt att få till på ett bra sätt. Jag ska lägga på minnet hur du gjorde, tack !

kanarin said...

haha vad tjatig jag är ;)

huana said...

I love it!

Anonymous said...

Åååh va fint!

jabbott said...

Finaly got round to making this bag.Thanks ever so much for the clearest instructions on the web ever x

Wennia said...

åååå vilken fin väska kan man få beställa en av dej tro???Med vänlig hälsning kerstin skriv gärna svar mejl wennberg6@gmail.com <3

Anonymous said...

Superfin!!' Jag blir lite sugen på en sådan men hur mycket garn går det åt?
Med vänlig hälsning, Sophie

Anonymous said...

that is amazing,, wonderful
could you please post the instructions in english please
i want to try it
thank you

Anonymous said...

Superfin väska! Och du har förklarat så tydligt att jag nog ska våga ge mig på ett försök:)

Anonymous said...

Hej! Vilken fin väska!! Jag håller precis på att göra en till min höggravida svägerska, hon kan behöva lite uppmuntran. =)
Jag undrar dock lite över mönstret, det står lite olika på svenska och engelska.

I bottenmönstret står det halvstolpar på svenska men stolpar på engelska. Också nedre delen av väskan, varv fem, står stolpar på engelska men fasta maskor på svenska.

Tack för ett superfint mönster!!
//Maria

Jessica said...

Jättefin väska! Den står på att-göra-listan. :) jag har lånat ditt sätt att virka sexkanter raka till en sköldpadda jag gör. Hoppas att det går bra.

Unknown said...

Tack ska du ha!
Thank you! I lived four years in Stockholm from 1984-1989, but my Svenska is not so good anymore.
Love from Annelies

Post a Comment